Hos sin första arbetsgivare efter gymnasieutbildningen hamnade Micke Hedberg bakom spakarna i en Hitachi, sedan dess har han inte kört något annat märke.
– Framför allt är det väldigt driftsäkra maskiner. Det är den största anledningen till att jag väljer just Hitachi, säger Micke.
2016 startade han M Hedbergs schakt AB och inom kort är han på väg att anställa sin tredje medarbetare. Alla tre kommer att arbeta på ett VA-projekt i Rättvik, där det kommunala ledningsnätet ska byggas ut med en sträcka på totalt en och halv mil.
– Det är vårt största och även Dalafrakts största jobb genom tiderna. Här ska vi vara i två och ett halvt år med tre maskiner. Det var specifikt till det här projektet som jag investerade i ZX250LC-7. För mig är det första gången i en bandare, säger han. Maskinen köpte han osedd, tack vare en lång och förtroendefull relation med Delvator. När han hade förklarat sina behov rekommenderade Delvators säljare Jimmy Arvidsson honom ZX250LC-7 och två månader senare var maskinen redan i arbete.
– Jag trivs jättebra med den. Det är lite ovant med bandgrävare, men det har gått snabbt att komma in i det. Hydrauliken är om möjligt ännu finare än på hjulgrävarna och ekonomiskt är det en bättre affär, då timpenningen är betydligt högre för bandgrävaren än mina hjulgrävare, säger Micke.
Han har varit ansluten till Dalafrakt sedan organisationen bildades 2018 och har mestadels gjort VA-jobb runt om i Dalaregionen. Förra året gjorde Hedbergs schakt ett stort VA-jobb i Ludvika och nu blir det Rättvik för hela slanten de närmaste två åren.
– Det är en slump att det har blivit just VA. Dalafrakt har varit duktiga på att räkna hem just den typen av jobb och då har det bara blivit så för mig, konstaterar Micke.
På projektet i Rättvik är ledningsschakterna djupa, runt 3,5 meter, och stundtals har framkomligheten varit begränsad. Därför har maskinens räckvidd varit viktig. Men avgörande är driftsäkerheten – stannar Mickes ZX250LC-7, då stannar i stort sett hela projektet upp. Med tajt tidsplan och ytterligare en entreprenör i projektet måste allt flyta på.
– Det har varit många utmaningar i projektet, bland annat mycket berg som vi inte är vana vid sedan tidigare. Där har det också varit viktigt med räckvidd för att lägga ut sprängmattor. Att det är väldigt blött i marken gör arbetet krångligare, säger han.
Sedan starten har Micke ägt sex Hitachi-maskiner. Han är noga med byta ut maskinerna vart fjärde år och satsar även på utrustning som underlättar arbetet, såsom maskinstyrningssystem, fullhydrauliska redskapsfästen och extra arbetsbelysning.
– Hitachis maskiner är väl utrustade i standardutförande. Vi har allt vi behöver. Jag väljer alltid serviceavtal eftersom jag själv är helt ointresserad av att skruva. Då blir det gjort och jag slipper tänka på det. Det har alltid funkat väldigt bra, säger han. M Hedbergs Schakt är baserat i Falun men har ett garage i Insjön. Maskinerna är som regel alltid i drift och inom ett par månader ger Micke en ung maskinförare, som precis är klar med sin gymnasieutbildning och som har gjort praktik i företaget ett par år, chansen till jobb.
– Han kommer att få köra hjulgrävaren som jag själv körde innan jag köpte 250:n, en ZX175W-7. Det slumpade sig så bra att jag hade maskinen och kommer behöva en kille till på projektet i Rättvik. Nu blir det inga fler maskininvesteringar på ett tag. Vi har det vi behöver och jobbar på för fullt med det här projektet, säger Micke Hedberg.