Efter fyra lyckade säsonger satsade man på samma lösning igen. Nu sitter utrustningen på en ny 15 tons Hitachi ZW180PL-6, som är redo att ta sig an de snöiga vägarna nästa vinter igen.
– En hjullastare i denna storlek är smidigare på mindre vägar jämfört med lastbil, tack vare kortare hjulbas och midjestyrning. Den klarar kurvor och korsningar bättre, säger Pär Höglund, ägare till Lill-Pärs Schakt AB.
Plogning dygnet runt
– Den senaste snörika säsongen sattes utrustningen på svåra prov. Under en period körde vi dygnet runt i nästan en hel vecka. Vi har en plogslinga på drygt 12 mil länsväg, inklusive stickvägar. Vi kantskar också snövallarna två gånger. Men då använde vi våra Hitachi hjulgrävare istället, utrustade med plog för det ändamålet, berättar Pär.
Specialbyggd lösning
Lill-Pärs specialbyggda lösning med snöutrustning består av följande:
- Frontplog. Den sitter monterad med BM-fäste på lyftarmen och bär en Mähler snöplog i flytläge. Plogen följer vägens ojämnheter med sin egentyngd.
- Plogvingsfästet är monterat i motvikten som bär vingen och dess hydrauliska utskjut.
- Ett bakmonterat VGB-drag bär bakbettet för isrivning.
20 ton till din tjänst
Maskinen har snödäck, men inga dubbar eller kedjor – det behövs inte. Vingens tryck mot snövallarna ger ingen rörelse i sidled, maskinens egen tyngd ger den stabilitet som behövs. Med utrustningen väger ekipaget närmare 20 ton. För att få allt att fungera har Hitachins hydraulik kompletterats med ett extra ventilpaket som ger tre extra dubbelverkande hydraulfunktioner. Vingens utskjut manövreras till exempel med en extra joystick.
– När vi utrustat den nya maskinen har vi dragit nytta av alla våra erfarenheter från de tidigare säsongerna. Nu blir allt ännu bättre, säger en nöjd Pär.
När våren sedan kommer är det bara att koppla loss utrustningen och använda maskinen precis som vanligt ihop med företagets övriga maskinpark av Hitachigrävare.