Den sticker ut på bygget i Torslanda. En Hitachi ZX225USLC-7 – helfolierad i svart med vita logotyper.
– Det finns inget snyggare än en nytvättad svart maskin, säger Tommy Nilsson, ägare till TNS Schakt.
Han startade företaget 2007 efter att ha vuxit upp med sin pappas maskinfirma. I dag driver han en verksamhet med nio anställda och tre inhyrda förare. TNS Schakt arbetar på ramavtal åt bland annat PEAB i Göteborgsområdet, med uppdrag som spänner från underhåll till större entreprenader.
– Jag tycker att maskinerna ska spegla oss som företag. Rent, snyggt och ordentligt. Det har väl suttit i sedan jag var liten – jag har alltid gillat maskiner, lampor och detaljer. Det handlar om intresse och stolthet, säger Tommy.
När Nicklas började i somras var det självklart att den nya maskinen skulle bli något extra. Men valet av märke var inte Tommys – det var Nicklas.
– Jag sa till Tommy: ska den här dealen bli av, så är det Hitachi som gäller, säger Nicklas med ett skratt. Här har du specen och offerten.
Nicklas är en rutinerad maskinist med lång erfarenhet av Hitachi. Den svarta 225:an är hans fjärde maskin av samma modell, från serie 3 till dagens serie 7.
– Jag tycker den är helt fantastisk. Man är först in på bygget och sist ut från bygget utan problem. Den är tillräckligt stark för tunga jobb men ändå smidig. Jag har inte stött på något än som jag har gått bet på.
Utvecklingen mellan modellerna har han följt noga.
– Hytten har blivit mycket tystare och bekvämare. Allt är lättåtkomligt och genomtänkt. Ergonomin, sikten och ljudisoleringen är helt i topp- klass, säger han.
För Tommy var det inget problem att låta sin nya förare välja märke.
– Om någon trivs i ett visst fabrikat, då står jag inte i vägen. Det viktigaste är att de gör ett bra jobb. Jag är själv van vid Volvo, men för Nicklas var Hitachi en självklarhet – och då är det klart han ska köra det.
Både Tommy och Nicklas lyfter fram samma sak som den avgörande fördelen: servicen från Landvetter Motor.
– De är otroligt duktiga, säger Tommy. Det är tryggt att veta att de alltid löser det. De kan sina grejer.
Nicklas instämmer:
– Det ska vara enkelt. Behöver jag en reservdel och den finns på en annan maskin på gården, då skruvar de loss den och kommer ut med den. Jag vet inte om någon annan verkstad fungerar så.
Han berättar också om när en av hans tidigare maskiner behövde om- programmeras.
– Jag ville ha extrahydrauliken till på- och av-knapp i hytten. Stefan på Landvetter hjälpte mig över telefon, steg för steg. Vi satt i 40 minuter och gick igenom varje knapptryckning i SVAB-boxen. När han sa ”nu ska det funka” – då gjorde det det också. Sånt glömmer man inte.
Just relationen mellan förare, entreprenör och serviceverkstad är något de båda värdesätter högt.
– Det är det som gör skillnaden, säger Nicklas. Jag har kört många maskiner, men servicen från Landvetter är unik. De kan varenda knapp, och det märks.
När maskinen rullar ut från verk- staden i Torslanda glänser folieringen i ljuset.
– Den ska se bra ut också, säger Tommy. Det yttre är en del av helheten. Och i vårt fall visar det precis vad vi står för – kvalitet, yrkesstolthet och maskiner som håller måttet.