Endast ett stenkast från morgon- rusningen vid Karlaplan börjar Värta-vägen med sina lugna och trivsamma bostadskvarter. En cyklist stannar till för att justera hjälmen, två skolbarn småpratar på vägen mot skolan. Plötsligt bryts stillheten av ett dämpat ljud – en skopa som möter marken. Lite längre upp för gatan arbetar två grävmaskiner vant, men istället för bullret från dieselmotorer hörs nu bara skopornas rörelser mot gruset.
Det är två Hitachi ZX85US-6EB som används när energibolaget Ellevio byter ut fyra kilometer elkablar runt Karlaplan – ett stort infrastrukturprojekt som utförs av elkraftentreprenören Craftor och dess dotterbolag Sunaru. Maskinerna hyrs in via Rental Group, som samarbetar med Delvator.
För Niklas Bengtson och Benny Pettersson, maskinister från Sunaru, märks skillnaden direkt.
– Det låter nästan ingenting, säger Benny. Folk stannar och tittar, flera har sagt att de inte ens märker att vi jobbar trots att vi står utanför deras portar. Det är en helt annan miljö – både för oss och för de som bor här.
Även Per Eriksson, säljare på Rental Group, möter upp denna morgon. För honom är projektet ett bra exempel på hur eldrift fungerar i praktiken.
– Vi ser fler och fler projekt där krav på eldrift kommer redan i upphandlingen, säger han. Här ser vi tydligt vad elmaskinerna klarar av, och de passar perfekt i stadsmiljö.
I Norge, där Rental Group har sin största marknad med en maskinflotta på omkring 150 eldrivna maskiner mellan 5 och 60 ton, körs idag nästan alla större entreprenader i stadsmiljö helt på el, berättar han.
– Sverige ligger kanske ett par år efter, men utvecklingen går snabbt.
De två Hitachi-maskinerna på Öster- malm laddas via en ”63-handske” och kan drivas både med kabel och batteri. I det här projektet laddas de över nat- ten – vilket räcker för en hel arbetsdag.
– Det fungerar väldigt bra, säger Niklas. Det handlar mer om planering än om begränsning. Och när maski- nen står still drar den ingen energi alls, till skillnad från en diesel som går på tomgång.
Benny beskriver hur det påverkar arbetet i vardagen.
– Vi slipper avgaser och buller, och det blir ett lugnare tempo. Det känns nästan lite ovant i början, men man vänjer sig snabbt.
Satsningen på eldrivna maskiner ligger i linje med både Ellevios och Craftors hållbarhetsarbete, som handlar om att minska klimatpåverkan i varje led.
På sikt tror Per att elmaskiner blir ett självklart inslag i alla större stads- miljöprojekt.
– Vi får förfrågningar hela tiden, säger han. Det handlar inte längre om om elmaskiner fungerar – utan om när de blir standard.