När Henrik Sandgren Wretman rattar sin Hitachi ZX145W-6 genom morgondiset i Lund är det för att ta sig till ännu en arbetsdag med VA-arbeten. Han har varit sin egen sedan 2007, men maskinresan började redan i början av 2000-talet – och nästan från start har den gått i orange.
– Jag började köra i en firma som bara hade Hitachi. Det var Bröderna Clarén i Nordanå. Jag hade inte kört hjulgrävare innan, men det funkade direkt. Och sen blev jag fast, säger han.
Sedan dess har det blivit tre egna maskiner – först en begagnad Fiat-Hitachi EX165, därefter en ZX140W-3, och nu en nyare modell i serie 6. Alla hjulgrävare.
– De passar jobbet jag gör. Det är mycket VA, mycket underhåll och snabba jobb. Man behöver kunna ta sig runt enkelt. Hjulmaskinen är oslagbar där.
En stad som ger variation
De flesta uppdrag sker i och omkring Lund. Just nu arbetar Henrik med att förse en ny industrietablering med vatten, avlopp och dagvatten.
– Vi drar fram till tomtgräns, sätter brunn, ser till att det är klart. Utöver det blir det mycket avstängningsventiler ute i gatorna också, och en del jourjobb när det läcker. Det är omväxlande.
Arbetet är fysiskt, men Henrik gillar blandningen. Lund som stad passar honom dessutom bättre än storstaden Malmö, där han jobbade i många år.
– Det är närmare hem, och det är lugnare. I Lund blir det lite blandat. Man kan vara inne i stan ena dagen, ute i någon liten by nästa. Jag trivs bättre här.
Smidig maskin – och noga med detaljerna
Henrik är inte den som skriker högst, men han vet vad han vill ha. När han valde sin nuvarande maskin var det detaljerna som avgjorde. En kortare bakände, till exempel – trettio centimeter mindre än standard, men avgörande i trånga utrymmen.
– Jag var inne på en lång maskin först. Men de där trettio centimetrarna gör mycket. Man slår inte i bak och det gör jobbet smidigare.
Komforten är viktig, liksom sikt och upplevelse. Hytten, tycker han, har blivit betydligt bättre i den nya modellen.
– Jag trivs väldigt bra i hytten. Den är rymlig, bra speglar, bra kameror. Man lär sig snabbt var man har maskinen.
Det märks att Henrik är en förare med yrkesstolthet. Han har god koll, är noga med maskinen och har alltid ögonen med sig. Varje morgon börjar med ett varv runt fordonet – en slags okulärbesiktning, som han säger.
– Det har hänt någon gång att diesel har blivit stulen. Men annars har jag klarat mig bra. Jag brukar ställa mig så man syns. Man ska inte gömma sig – då står man dåligt till.
Relationen till Delvator: personlig och pålitlig
Henrik har haft kontakt med Delvator i Eslöv i nästan två decennier. När han pratar om relationen till verkstaden kommer värmen i rösten fram. Det är ingen slump att han stannar.
– Det är som en familj där uppe. Kommer man dit och det är frukost – då får man frukost. Det är aldrig något problem. Och Patrik och Edward, fältmekanikerna, de är guld värda. Skulle det vara något, så dyker någon av dem upp. Alltid. Sånt betyder mycket.
– Och servicen är hundraprocentig. Jag har haft problem som inte varit Hitachis fel egentligen, men det har tagits om hand direkt. Det är därför jag stannar. Man känner sig aldrig ensam med en Hitachi.
Från verkstadsdröm till maskinliv
Henrik har inte lantbrukarbakgrund, som många andra i branschen. Det var verkstadsindustrin som lockade först – han gick i Åkermans lärlingsskola och jobbade extra i mekaniska verkstäder.
– Jag var på väg att bli verktygsmakare. Men precisionen… om man missade en tusendel så fick man stå och putsa i ett halvår, kändes det som. Jag ville ha något mer direkt. Det blev maskin i stället.
Efter en komvuxutbildning och lite tur på vägen fick han jobb. Sen dess har det rullat på.
Full fart – på jobbet och hemma
När arbetsdagen är slut väntar hus, familj och vardagsliv. Tre barn, fru, en husvagn och ett 70-talshus håller honom sysselsatt. Det är dans, fotboll, aktiviteter – och mycket att göra.
– En kväll i veckan är det inget. Annars är det något varje dag. Men det är kul. Och så maskinen, förstås. Den ska hållas i ordning också.
I hytten blir det ofta poddar. Dokumentärer, radioproduktioner, krim. Gärna något där man lär sig lite på vägen. Och om det skulle finnas en Hitachi-podd? Då lyssnar Henrik gärna.
– Det finns faktiskt en. Från Holland. Magnus Hansson från Delvator har varit med där. Den var riktigt bra.
När man frågar Henrik vad han vill göra framåt, är svaret avvägt:
– Jag har inget annat på gång. Så länge det här rullar på så fortsätter jag. Det är ett bra jobb. Och så länge jag får köra Hitachi är jag nöjd.